Version 3.0 coming soon

Version 3.0 coming soon

Postby chris » Mon Aug 03, 2009 10:56 am

I have recently found time to start work on a new version of the availability calendar.
Whilst it is not yet finished, I thought that I would list a few of the coming changes:

Use css for background colors rather than numbers.
    Use single background image for "special" states such as morning booking etc.
    Use Mootools javsacript library rather than propriatory code.
    Ability to add and personalise booking states
    Ajax month change.
    Admin Panel (optional)

There will be other changes such as the ability to choose the display method between the traditonal "square" calendar and a "horizonatal" version that will display each month in a single line.

Follow this thread to keep posted.

Chris
chris
Site Admin

Re: Version 3.0 coming soon

Postby kasafacil » Tue Aug 04, 2009 12:35 pm

Estupendo, lo estoy esperando como "agua de mayo", recuerda que prometiste tambien hacer que de un solo click en el mes se bloqueara el mes completo y volviendolo a hacer volviese a su estado anterior, (la primera parte ya esta hecha, solo te queda la segunda), ¿te acuerdas? en www.turismodecalidad.com, aparte las modificaciones que hablas son muy interesantes.

suerte y a trabajar en ello

un saludo
Miguel
kasafacil

Postby chris » Tue Aug 04, 2009 12:49 pm

Hola de nuevo :)

¿yo ya habia hecho lo de bloquear el mes entero? ¿o fue algo tuyo? No recuerdo de haber hecho eso :(

De todas formas, puedo añadir eso si pinchas en el "nombre" del mes, lo añadaré a mi lista....

Por cierto, ya que tu web se dedica a la zona de Cádiz.... ¿puedes recomondarme algún sitio para 4-7 personas durante unos dias en la segunda quincena de Agosto?
En principio queria algo cerca del mar pero veo que la web se dedica a alquileres en la sierra....

En fin, yo mismo lo voy a mirar ahora mismo a ver si encuentro algo :)

Saludos

Chris
chris
Site Admin

Postby chris » Thu Aug 06, 2009 9:21 pm

Want a sneak preview of v3.0?
Availability Calendar v3.0

Not finished yet, main thing still do fo is the "prev" and "next" buttons to show different months.
The admin is pretty much all there, feel free to try it out ;)

Let me know what you think :)

Chris
chris
Site Admin

Postby kasafacil » Sun Aug 09, 2009 11:04 pm

:o ¡ huauuuuuu!, que bonito, si señor, es genial, es vistoso pero no llamativo, rapido, eficaz, y bastante completo, "te has superado Chris", he estado hechandole un vistazo y me parece muy buen trabajo, lo de hacer click en el mes para bloquearlo entero es tuyo (el codigo esta en el foro), solo te faltaba hacer lo contrario, desbloquearlo entero si alguien anulase la reserva.
he añadido en la configuracion un icono mas "salida/entrada", creo que seria interesante para saber el dia que esta ocupada la casa pero con un cambio salida/entrada.

por lo demas lo veo genial, terminalo pronto para ver como queda y mi enhorabuena, me gusta mucho.

Nota: Por cierto has encontrado alguna casa en la zona de la sierra con piscina ya?, las mias estan cerca de Malaga, es la serrania de Ronda y la sierra de Grazalema, si no lo has hecho aun ponte en contacto telefonico conmigo, mi numero esta en la web.

saludos
Miguel
kasafacil

Postby chris » Sun Aug 09, 2009 11:27 pm

Buenas noches,
Me alegro que te gusta la nueva version :)
Aun quedan algunos detalles para solucionar.
Al final este version esta resultando mas complicado, sobre todo por el "deseo" de poder avanzar y retroceder meses con ajax en vez de recargar la pantalla completo. Y, por supuesto este lleve administración que la version anterior no tenia - veo que lo has estado probando ;)
No tengo claro se añdir un pequeño administración de colores para los estados o dejar que el administrador de la web lo actualiza directamente en el css.
Ahora mismo, aunque se puede añadir un estado nuevo (como has hecho) en admin, hay que indidicar el nombre del estilo y despues añadir dicho estilo en la hoja css.

También quiero añadir a administración un admistración de los textos y la posibilidad de añadir mas idiomas dinamicamente pero quizas esto, al igual que el tema de administración de colores de estados, seria un version 3.1 o un poco mas adelante.

Una cosa que si quiero hacer con este version es añadir unos ejemplos de uso. He intentado que su implemetación sea mas sencillo (aunque hay bastante mas código) y por ello quiero hacer unos "demos" incluyendo uno que demuestra como usarlo en una zona publica para que el usuario puede pinchar en las fechas para añadirles dinamicamente a un formulario de peticion.

En fin, quiero hacer muchas cosas.....

SI, hace unos dias encontré el tema acerca de as reservas por mes, aun no he mirado a como implementarlo para este version :(

En cuanto mi busqueda de casa de alquiler para este mes, lo cierto es que me estoy quedando sin tiempo a estas alturas. Tambien es cierto que queria algo mas cerca de la costa, sobre todo por el tema de el calor que hay en el interior ahora mismo. No obstante tendré en cuenta tu web si busco algo para otoño o invierno :)
Gracias
Salduos,

Chris
chris
Site Admin

Postby CasaJags » Thu Aug 13, 2009 11:23 pm

Chris,

That looks superb, well done.

I agree with what Miguel said, it is fast and effective and pretty much complete. I like the admin section and the ability to be able to create your own booking states. Are you going to be using what_key(e) function or is this now being superceded because of the ability to create your own booking state? I guess it would be very difficult to code the booking state creation function if you had to rely on the user selecting a key.

How easy would it be to have the ability to select the arrival date, and then the departure date, and have the code block book the dates in between? Any ideas when it will be released?

Cheers Chris, and again, well done.

Steve
CasaJags

Postby chris » Fri Aug 14, 2009 12:06 pm

Hi,
Thanks Steve for your comments.
Are you going to be using what_key(e) function or is this now being superceded because of the ability to create your own booking state? I guess it would be very difficult to code the booking state creation function if you had to rely on the user selecting a key.

In this new version I have decided to do away with the key combination for the "special" states for 3 reasons.
Firstly because, as you rightly say, it would be very difficult to administer and control the key combinations as the number of states is now, in theory, limitless and defined in the admin panel as you have seen.
Secondly because of the problems bewteen different systems (eg mac, pc)
Thirdly, and related to the second reason, the need to move towards handheld devices that clearly don't have keyboards.

So, the mehod now is to click through the states until you reach the state that you want.
If you can come up with a better solution, I would be happy to hear it :)
How easy would it be to have the ability to select the arrival date, and then the departure date, and have the code block book the dates in between?

Are you thinking for the admin or for the "public" calendar so that a user could request dates.
Ironically in a public version this would actually be quite easy.
When I finally release this new version I plan to also include a couple of demos of usage such as how it could be used in a public website so that a user can do just this, click on 2 dates to automatically fill out the dates "from" and "to" on the request form.
However, in the admin panel I think that this would be more complicated (though I haven't thought it through yet).
The problem is How does the code know whether 2 successive clicks means
Book all dates between the 2
or
Book just the clicked dates
I realise that in admin there might be a "desire" to make things quicker by "block booking" dates - for example Miguel wants to be able to book complete months buy clicking on the month name, but these become complicated by factors such as dates already booked within a month (OK, the click complete month could be desactivated).
However, it is hard for me to create an open source script that complies with all possible user needs.
That said, I will always consider custom builds in the future - at a cost, of course ;)

Any ideas when it will be released?

I had hoped to get this out during the first half of August but clearly this hasn't happened.
I have been "distracted" by some "real" (ie paid) work and have not been able to iron out the last few problems (eg problem with last month of the year when you click on the "next" button - I know how to solve it, just need to find time)
I still hope to get it out by the end of the month though as in September I am starting on a new project that is going to require all my time.

Once again, thanks for your comments.

Chris
chris
Site Admin

Postby crockej » Mon Aug 17, 2009 7:43 pm

I too am eagerly awaiting the update and think the user being able to select a start and end date will be a great feature (even if it is only for the public version).

But I see a big problem for the admin having to click on each date and then having to click multiple times to get to the "special" states. And since you say that in theory, the number of states is limitless, this is a problem that could make it practically unusable for the admin.

Would it be possible to have a radio button of the different special states next to the calendar -- you could select the special state from the list and then click on each date that the state should be applied? This would streamline the process greatly and make it much easier to administer. The default state when you click on a date would be "clear" (one of the radio button selections). Once you select a different "state", that becomes the new default. I think this would be a simple and effective way to do complex scheduling.

This project has huge potential so keep up the good work!
crockej

Postby chris » Tue Aug 18, 2009 11:53 pm

But I see a big problem for the admin having to click on each date and then having to click multiple times to get to the "special" states. And since you say that in theory, the number of states is limitless, this is a problem that could make it practically unusable for the admin.

Well, whilst it is limitless, I can't imagine a situation where so many states where needed ;)
Would it be possible to have a radio button of the different special states next to the calendar -- you could select the special state from the list and then click on each date that the state should be applied? This would streamline the process greatly and make it much easier to administer. The default state when you click on a date would be "clear" (one of the radio button selections). Once you select a different "state", that becomes the new default. I think this would be a simple and effective way to do complex scheduling.

I get the idea, though I am not convinced that this will simplify the administration. This would mean that for each date you would need to check that the radio button was set at the desired state - I can see this becoming pretty annoying.

That said, it would be pretty easy feature to add. I will take a look at it, maybe having the default radio button set as "clickthrough" so that the calender works as it is now unless the user (admin) defines a specific state - how does that sound?

Chris
chris
Site Admin

Next

Return to General Topics